Ştefan Mandachi

0 iniţiatorul protestului naţional „România vrea autostrăzi - #Şîeu”
13 decembrie 2019 la 15:59  •  Ediţia 2019  •  0 Comentarii

Un metru de autostradă construit simbolic de omul de afaceri sucevean Ştefan Mandachi şi iniţiativa acestuia de a întrerupe activitatea firmelor sale timp de 15 minute, în data de 15 martie 2019, ca protest faţă de lipsa de implicare a autorităţilor centrale în construcţia de autostrăzi în judeţul Suceava şi în regiunea Moldovei, au transformat Suceava într-o adevărată capitală a ţării. Suceava şi numele lui Ştefan Mandachi au fost asimilate cu una dintre cele mai mari mişcări din partea societăţii civile şi a mediului de afaceri care a avut loc în România, peste 1.000 de firme şi cunoscuţi oameni de afaceri fiind solidari cu acesta pentru a trage un semnal de alarmă faţă de lipsa de autostrăzi din România.

Pe 15 martie, la apelul făcut de Ştefan Mandachi aproape o ţară întreagă s-a oprit timp de 15 minute pentru a protesta, în mod paşnic, faţă de una dintre problemele reale din România, lipsa de autostrăzi. Milioane de români au strigat „Şî eu” în semn de solidaritate faţă de semnalul de alarmă tras de Ştefan Mandachi în privinţa lipsei unei infrastructuri rutiere moderne, dar şi a numărului mare de accidente care se produc din cauza acestei situaţii.

Omul de afaceri sucevean a refuzat orice ofertă de a intra în politică

Încă de la început, din momentul în care a început acţiunile pentru a promova mişcarea „România vrea autostrăzi”, Ştefan Mandachi a declarat că nu face politică, însă nu poate să nu constate faptul că vinovaţi de lipsa autostrăzilor din România sunt toţi cei care au condus această ţară. „În 2008 se băteau cu pumnii în piept că vom avea o stea de autostrăzi în toată România până în 2016. Am stat zen cu toţii, cu botul pe lăbuţe, timp în care au murit nevinovaţi pe drumuri prieteni, colegi, rude. Din 2008, în China, Dubai, Polonia, Ungaria, Croaţia, Cehia, Slovenia s-au construit sute de mii de kilometri de autostrăzi. Nu fac politică, nu sunt activist, nu fac parte din nici o organizaţie, mişcare sau asociaţie. Sunt Ştefan Mandachi. Nici cel mai frumos, nici cel mai corect, nici cel mai fericit om”, a spus Ştefan Mandachi.

În majoritatea declaraţiilor, acesta a făcut comparaţii între modul în care se conduce o companie, care sunt responsabilităţile celui care o conduce şi cine ar trebui să răspundă pentru lipsa autostrăzilor din România. „Conduc compania mea de şapte ani. Cine este responsabil pentru toate performanţele? Cine este vinovat pentru toate pierderile, lacunele, dezordinea, haosul, risipa? Eu. Atât. Aşa cum eu decid în SRL-ul meu, aşa şi o mână de oameni au decis pentru <SRL-ul> România. Din 1989, astăzi trăim cel mai prosper moment al istoriei României. Dar cel mai prosper moment al istoriei trăiesc 90% din ţările lumii. De aceea, când se amestecă autostrăzile cu justificarea că suntem în cel mai bun moment al istoriei sunt luat de prost”, a declarat omul de afaceri sucevean la începutul acestui an. Cu toate acestea, Mandachi a spus că a fost contactat de politicieni pentru a se înscrie în diverse partide, invitaţii pe care le-a refuzat. „În zilele manifestului m-au sunat mai mulţi politicieni, chiar şi miniştri, foşti miniştri ai Transporturilor, care mi-au spus că au încercat să facă autostrăzi, dar din diverse motive nu s-a reuşit să se avanseze cu lucrările. M-au contactat şi politicieni pentru a mă înscrie în diverse partide, dar la scurt timp şi-au dat seama că nu există nici o soluţie de negociere cu mine în aria asta, pentru că nu doresc să fac politică. De la nivelul Guvernului de atunci nu m-a contactat nimeni pentru că ei erau focusaţi să mă critice şi să spună că tot ceea ce facem noi aici este un circ. S-a dovedit însă a fi un act care a creat o mişcare socială în România”, a arătat Ştefan Mandachi.

Primul metru de autostradă construit de Ştefan Mandachi a devenit loc de pelerinaj pentru „toţi şoferii care îşi dau seama la ce riscuri se supun mergând pe marginea gropii”

Şi pentru ca protestul său să fie complet, omul de afaceri sucevean a construit la Suceava, în semn simbolic şi din fonduri proprii, primul metru de autostradă din Moldova, în aceeaşi zonă fiind amplasate şi mai multe resturi de maşini implicate în accidente foarte grave. Antreprenorul sucevean a declarat, la vremea respectivă, că momentul inaugurării primului metru de autostradă din Moldova reprezintă „o şansă unică să restartăm România acum”, dar şi că este conştient de faptul că prin apelul său „am generat o solidaritate naţională pe care eu nu am mai văzut-o niciodată. Şi nu e meritul meu, e meritul tuturor”. Primul metru de autostradă din Moldova a fost construit cu o sumă de 4.500 de euro. Mandachi a declarat că a construit acest metru de autostradă ca un gest simbolic, pentru a arăta cum ar trebui să fie o autostradă în această zonă a ţării. Omul de afaceri sucevean spune că de pe 15 martie a.c. şi până spre sfârşitul anului, la metrul de autostradă de la Suceava au fost zeci de mii de persoane. „Oamenii vin aici cu zâmbetul pe buze şi pleacă de aici cu un sentiment dramatic, pentru că îşi dau seama că metrul ăsta de autostradă este un simbol şi de râs şi de plâns. Cred că din 15 martie au venit câteva zeci de mii de oameni aici la faţa locului, care s-au fotografiat, care au râs aici, s-au amuzat aici, care ne-au compătimit aici. A devenit un loc de pelerinaj pentru toţi şoferii care îşi dau seama la ce riscuri se supun mergând pe marginea gropii, într-o Românie în care sunt poteci în loc de autostrăzi.

Judeţul Suceava include o zonă care are cel mai mare potenţial turistic din Estul Europei, Bucovina. Cum credeţi că vin turiştii pe un drum de la Bucureşti la Suceava, pe care faci opt ore şi care e numit drumul morţii? E85 e denumit drumul morţii. Cum să vină turiştii în Suceava, când Suceava este judeţul cu cele mai multe victime, morţi şi grav răniţi, din România, ţară care este cea mai periculoasă din întreaga Uniune Europeană în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice. Cum ar veni turiştii aici? Cu ce inimă vin turiştii aici?”, a mai precizat Ştefan Mandachi.

Mandachi: Efectele sociale ale protestului au fost colosale, însă cele practice au fost nule

La câteva luni după protestul din 15 martie, Ştefan Mandachi a spus că efectele sociale ale acestei iniţiative au fost colosale, însă cele practice au fost nule. „Noi nu avem nici măcar un metru de autostradă real în toată Moldova, darămite la Suceava. Pot să spun că atenţia care s-a focalizat pe acest metru de şosea construit aici, la Suceava, a fost enormă. A depăşit mult aşteptările mele. Iniţial am crezut că o să fac un videoclip care să atragă doar oamenii de afaceri, dar s-a dovedit că a atras întreaga Românie. În toate oraşele din România, fără excepţie, au fost oameni care au fost solidari cu manifestul #ŞîEu. Ştiam că am făcut un lucru profesionist şi cu profesionişti. Ştiam că va avea un impact mare, dar nu îmi imaginam că va cuprinde atât de mulţi oameni, atât de multe companii, atât de multe primării, sau oameni din zona politică, antreprenorială, socială”, a spus omul de afaceri sucevean.

El recunoaşte că după protest au intervenit foarte multe schimbări şi în viaţa sa, însă nu este de acord cu unele catalogări cum este cea de „erou”. „În viaţa mea s-au schimbat foarte multe lucruri pentru că până la 15 martie mă cunoşteau câţiva prieteni. De atunci mă recunosc oamenii pe stradă, mă recunosc oamenii în maşină. Da. Au avut loc transformări fundamentale la nivelul vieţii mele. Însă eu nu mă consider un erou, pentru că am făcut un gest normal. Când faci un gest normal nu eşti erou. Erou eşti când te sacrifici. Eu nu m-am sacrificat pentru nimeni, deşi riscurile pe care şi le asumă un om de afaceri când îşi pune în cap politicienii este major în România anului 2019”, a precizat Ştefan Mandachi.

Protestul a devenit cea mai citită ştire pe BBC

Nu în ultimul rând, trebuie spus că amploarea protestului din 15 martie nu a fost remarcată doar pe plan naţional, ştiri despre acţiunea iniţiată de Ştefan Mandachi fiind publicate în ţări de pe mai multe continente. „Protestul a avut ecouri în toată lumea. Chiar erau ziare din Brazilia, din Portugalia sau Grecia care au scris despre manifestul nostru şi care au spus că au şi ei probleme similare şi că gestul pe care l-am făcut eu este unul de curaj, care poate să îi inspire şi pe ceilalţi”, a spus iniţiatorul mişcării „România vrea autostrăzi”. Mai mult, protestul a devenit cea mai citită ştire pe BBC, unul dintre cele mai mari site-uri internaţionale de ştiri. Atât pe BBC, cât şi pe alte agenţii şi site-uri de ştiri, cum ar fi Bloomberg sau Euronews, protestul a fost relatat pe larg, fiind evidenţiat modul în care românii au protestat faţă de lipsa autostrăzilor.

Părerea ta